Home>Handleiding>5 Verzekeringen

Verzekeringen

Verzekeringen

Beroepsaansprakelijkheid (B.A.)

Door een verzekering Beroepsaansprakelijkheid (B.A.) te nemen dek je je in tegen kosten als gevolg van onopzettelijke schade door een contractuele of beroepsfout. Deze dekking is verplicht voor beroepen zoals advocaten en artsen, maar wordt ook aanbevolen voor andere (kleine) zelfstandigen.

Sinds 2015 hebben wij een groepspolis B.A bij AXA verzekeringen waarop je je kan aansluiten. Deze B.A. dekking kost 77 euro per aangesloten jaar (januari – december) en wordt afgerekend in december van elk jaar. Onlangs liet AXA ons weten dat dit niet meer pro rata verrekend kan worden. Sluit je je aan in januari of in oktober, je betaald steeds 77 euro per jaar.

Eigen risico

De franchise (= het gedeelte eigen risico) is altijd voor rekening van de oppasser. De franchise van onze groepspolis is als volgt opgesteld:

Eigen risico dier: 125 €

Eigen risico materiële schade: 175 €

Bekijk hier de polis van onze B.A.-verzekering: link

Je bent uiteraard vrij om jezelf ergens anders te verzekeren. Indien je kiest voor een eigen verzekering ontvangen we graag een verzekeringsbewijs.

Enkele voorbeelden van onopzettelijke schade die je kan toebrengen die moeten opgenomen zijn in je eigen polis:

  • Je dienst een dier verkeerde medicatie toe waardoor het ziek wordt
  • Je breekt een antieke Chinese vaas in de woning
  • Je vergeet je sleutels binnen en sluit jezelf per ongeluk buiten bij je klant
  • Je sleutel breekt af in het slot
  • Je verliest of beschadigd een afstandsbediening van een tuinpoort of de garage
  • Je vergeet een deur in huis te sluiten waardoor de hond alle zetels vernielt

Opgelet: indien het dier van de klant een vernieling of schade aanbrengt moet de familiale verzekering van de klant tussen komen in de schade. Enkel indien je zelf verantwoordelijk bent voor de schade kan de B.A verzekering tussen komen in de schade. Zie onderaan dit hoofdstuk voor meer info.

TIP: heb je zelf al een verzekering B.A.? Vergelijk je tarieven en inhoud even met onze B.A.-polis. Dankzij onze vele teamleden kregen we een heel concurrentieel tarief, dat mogelijk een pak goedkoper is dan je eigen B.A.-verzekering. Meten is weten ;-)

Persoonlijke ongevallen

Met de verzekering persoonlijke ongevallen dek je je in tegen kosten als gevolg van onopzettelijke schade door een contractuele of beroepsfout. Deze dekking is verplicht voor de meeste beroepen, zoals advocaten en artsen, maar ook aanbevolen voor andere zelfstandigen.

Sinds 2015 hebben wij een groepspolis waarop je je kan aansluiten. Deze P.O dekking kost 150 € per jaar en wordt afgerekend in december van elk jaar. Onlangs liet AXA ons weten dat dit niet meer pro rata verrekend kan worden. Sluit je je aan in januari of in oktober, je betaald steeds 150 euro per jaar.

Schadegevallen

Heb je zelf accidenteel schade veroorzaakt aan de spullen of de woning van je klant? Laat het ons onmiddellijk weten (binnen de 24 uren na toebrenging schade) via onderstaande schadeaangifte. Wij contacteren dan indien nodig samen de klant en doen voor jou ook een aangifte bij de verzekeringsmaatschappij als je aangesloten bent bij onze groespolis.

Wie is er wanneer aansprakelijk?

  • Schade aan spullen toegebracht door de oppasser: de verzekeringsmaatschappij van de oppasser komt (mogelijks) tussen in de kosten
  • Schade aan de woning toegebracht door de oppasser: de verzekeringmaatschappij van de oppasser komt (mogelijks) tussen in de kosten
  • Schade aan de dieren toegebracht door de oppasser: de verzekeringmaatschappij van de oppasser komt (mogelijks) tussen in de kosten
  • Schade aan spullen toegebracht door het oppasdier: de verzekeringmaatschappij van de klant komt (mogelijks) tussen in de kosten
  • Schade aan de woning toegebracht door het oppasdier: de verzekeringmaatschappij van de klant komt (mogelijks) tussen in de kosten
  • Schade aan de oppasser toegebracht door het oppasdier: de verzekeringmaatschappij van de klant komt (mogelijks) tussen in de kosten
  • Schade toegebracht door derden: de verzekering van de klant

HQ zal een schadedossier indienen en steeds het contact verzorgen tussen de klant en AXA indien de schade veroorzaakt werd door een oppasser die aangesloten is op de groepspolis.

Indien de schade werd veroorzaakt door een oppasser die zelf een BA verzekering heeft, zal de oppasser verantwoordelijk zijn voor het contact met de klant. Graag wordt HQ hierover ook op de hoogte gehouden, voor het geval de klant HQ rechtsreeks zou contacteren betreffende deze kwestie.

Het schadeformulier om aangifte te doen kan je hier downloaden.